Bid’atların hepsi kötü mü yoksa Mevlid gibi bid’atlar dahi, o da iyi mi?


Mevlid konusunda ümmetin arasında münakaşa olmuştur. Bazıları bunu uygun görmemişlerdir. Fakat Mevlid, Peygamber Efendimiz’in tasvip edeceği bir şeydir.

Neden? Çünkü Peygamber Efendimiz’in huzuruna Kâ’b ibn-i Züheyr geldi Bânet Suâdu isimli kasidesini okudu da Peygamber Efendimiz onu taltif için hırkasını çıkarttı giydirdi. Hırkasını hediye etti ona. Bânet Suâdu kasidesini Peygamber Efendimiz’e takdim etmiş, hem de Peygamber Efendimiz onun daha önceki kötü şiirlerinden dolayı cezalandırılmasını istemişti. O saklandı, kendisini yakalattırmadan Peygamber Efendimiz’in meclisine kadar geldi hazırladığı kasideyi okuyup affını diledi. Yani,

 

(Ve’l özrü inde rasûli’llahi makbulü) filan diye de böyle şey yaparak affını diledi.

Rasûlüllah Efendimiz hem affetti, hem de hırkasını çıkardı giydirdi. O İstanbul’daki Hırka-ı Şerif camiindeki hırkanın bir rivayete göre o hırka olduğu söyleniyor.

Demek ki, şiirin İslâmî olanına Peygamber Efendimiz müsaade etmiştir. Hatta kendisinin Kab ibn-i Mâlik el-Ensari, Hassan ibn-i Sabit Hazretleri gibi şair sahâbesi vardır. Binâen aleyh Mevlid, Peygamber Efendimiz’e sevgiyi, duyguları terennüm eden bir şey olarak yasak değildir.

 

Bid’at deyip de Mevlid’in karşısına çıkanlar niçin çıkıyorlar?

Diyorlar ki bu böyle bir dinî merasim hâline geldi namaz gibi oruç gibi. Namaz, oruç, zekât, mevlit... Yani böyle dinî merasim gibi telakki ediliyor bu konuda İslâm’da böyle bir şey yok bid’at diyorlar. Halbuki öyle değildir. Onu söyleyen de Emir Sultan Hazretleri tavsiye etmiştir, haydi, Rasûlü<llah’a sevginizi ifade eden şiirler yazın demiştir, Süleyman Çelebi ondan yazmıştır.

Şiir de çok güzeldir; besmeleyle başlıyor, zikri anlatıyor, Esmâ-i Hüsnâ’yı söylüyor, Peygamber Efendimiz’in hayatını anlatıyor, miracını anlatıyor, gayet güzel bir şeydir. Ve asırlarca ümmeti Muhammed arasında okunmuş, feyiz vermiştir, insanları duygulandırmıştır. Yâni, onun kötü olmadığı kanaatinde olan bir kimseyim ben.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN