İslâmî tesettür için çarşaf şart mıdır?


Hayır, şart değildir. Bu çok net olarak, çok geniş olarak fıkıh kitaplarımızda açıkça yazılmıştır. Bunda ısrar da bir yanlış iştir. “İlla çarşaf! İlla çarşaf!” demeye lüzum yoktur.

Çarşaf bir örtü şeklidir ama hem Anadolu’da, hem İslâm âleminin muhtelif yerlerinde çarşaftan başka yüzlerce çeşit örtünme şekli vardır.

Dinimiz ve fıkhımız kadının örtünmesini emrediyor ama örtünüş şekli, formu ve forması üzerinde tek bir şekil üzerinde durmuyor; bunu böyle bilmek lâzım! Bazı kimseler bunu “İlla çarşaf olacak!” filan tarzında bastırıyorlar, yanlıştır, doğru değildir, fıkhımıza uygun değildir. Hanefî fıkhını açsınlar, baksınlar. Bize bunu senelerdir sorarlar; İskenderpaşa’da da kaç defa geldiler, sordular.

Bir keresinde bir kadın sordu; biz de böyle cevabını verdik. Ondan sonra da “Fıkhî deliliniz, kaynaklarınız nedir?” dedi.

“—Olur, kaynaklarını getirelim!” Dedik.

Bir dahaki hafta kucak dolusu kitap getirdik; fıkıh fetva kitaplarını getirdik. ”O soruyu soran nerede?” dedik; bir hafta, iki hafta, üç hafta “Nerede?” diye sorduk, çıkmadı. Soruyu soruyor ama cevaplar geldiği için utandı, çıkamadı.

Fıkhımız kesin olarak diyor ki:

“—Tek bir formu yoktur, baskısı yoktur; tesettürünü sağlasın da nasıl sağlarsa sağlasın.”

Hz. Ebû Bekr-i Sıddîk Efendimiz, bütün malını Allah yoluna verdiği zaman mescide nasıl çıktı? Hasır sarınarak çıktı. Ne yapsın? Allah yolunda her şeyini verdi; illa öyle bir şekil yoktur. O konuda ısrar da haksızdır, doğru değildir.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN