Cuma namazının şu anda kılınıp kılınmaması hakkında bilgi verir misiniz? Ben şahsen Zuhr-u Ahîri kılmıyorum çünkü kalben cumanın kabul olduğuna inanıyorum. Acaba yaptığım hata mı?


Cuma kılmak konusu zamanımızda münakaşa edilir bir konu oldu. Gerek yoktu, kılınıp geliyordu, kılınması lazımdı; cumasızlık cereyanı çıktı, cuma namazını kılmıyor.

Kim kılmıyor? İslâm’la ilgisi olmayan, imanı olmayan, dinî bakımdan gevşek insanların kılmaması ayrı; ama bir de “Sağlam müslümanım, kavî müslümanım, tüm Müslümanım!” diyenlerin içinde de “Cuma’yı kılmamak gerekir.” gibi kanaatlere düşenler oldu. Bunların yanlışlığını çok vaazlarımızda söyledik.

Hatta, Ekrem Doğanay Hocaefendi de cuma namazı üzerine parmak kalınlığında kitap yazdı, şer’î delillerini ızhar etti. Hem târihen, hem fıkhen, hem aklen, hem mantıken, her yönden cuma namazının kılınması lâzım.

 

Yalnız, büyüklerimiz cuma namazı ahkâmı üzerinde düşündükleri için, cumanın şartları tahakkuk etmez de cuma kılınmamış olursa diye, Zuhr-u Ahîr diye bir namaz kılınmasını uygun görmüşler. Durumu müsaitse insanın kılması, o kanaatte işi sağlam tutmak bakımından uygundur.

Fakat buna itiraz edenler de vardır. “Fıkıhta şek olmaz, hüküm kesindir. Binâen aleyh, ‘Acaba kabul olmadıysa?’ gibi bir sözle, bir vehim ile hareket etmek uygun değildir.” diye onu uygun bulmayanlar da olmuştur.

Fiilî bakımdan cumanın şartlarının tahakkuk etmeme durumları ihtimaline karşı, ben kılınmasını tavsiye edeceğim, büyüklerimizin bir bildiği vardır diye.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN