Camilerde bulunan bazı saatler belirli zamanlarda çalıyor. Bazı kimseler bunların sesini kilise çanının sesine benzetip, bunların camide bulundurulmasını haram sayıyor. Bu konuda bizlere İslâm’ın hükmünü bildirir misiniz?


Doğrudur. Adamlar saaati sesini kilisenin sesine tam benzetmişler. Münih’te kilise çanı nasıl çalıyorsa, aynen o kilise çanının sesini saate vermişler.

Onun için, bu saatleri kullanmak doğru değil... O sesi çıkarttırmak doğru değil... Ama kullanılmışsa, haram değil de mekruh diyebiliriz. O sesi iptal etmesi uygun olur diyebiliriz. Kısarsınız, başka bir sisteme döndürürsünüz. Veyahut o saatleri hiç almazsınız, herifler o saati imal etmez. O kilise sesini saate koyan adamlar iflâh olmaz, daha da batar. Ne diye o saati alacaksınız, öbür saati alırsınız. Başka saati alın!..

Doğru değil, benim de sinirime dokunuyor. Münih aklıma geliyor, başka gâvur diyarı aklıma geliyor. Orada duyduğum şeyler aklıma geliyor. Oralarda evlerde vs. kilisenin çanı çalıyor.

Mehmet Akif ne demişti?

 

Ne zillettir ki nâkûs inlesin beyninde Osman’ın

 

Müslümanların beyninde çan seslerinin çınlaması ne kadar büyük zillettir!

Biz Türkiye’de saat yapmaktan âciz miyiz? Türkiye’de teknoloji yok mu? Âlâsı var. Biz zevkten mahrum muyuz? Böyle bir kilise sesi, çan sesi olmayan bir saat yapmaktan âciz miyiz? Nasılsa girmiş camimizden içeri, kulağını burup, sesini kesmekten âciz miyiz? Zor bir şey mi?

Hiç de zor bir şey değil! Onun için bu gibi şeylere dikkat etmeli!

Bütün halıların üstünde put deseni var!.. “Nereden oluyor bunlar?” diye sordum. “Desenler İtalya’dan geliyor.” dediler. Adam koyuyor kendi putunu, tam göbeğine halının... Her tarafta haç, put... Her taraf haç dolu... Dikkat et, “Ben böyle deseni istemiyorum!” de!.. Mümkünse hilâlli olsun, İslâmî desenler olsun...

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN