Yemekten sonra topluca dua etmek bid’at olduğunu söylüyorlar ne dersiniz?
Önce topluca duayı düşünelim. Topluca dua Peygamber Efendimiz’in zamanında da yapılmıştır. Topluca dua yağmur duası, namazlardan sonra yapılan dua, Kunut duası gibi şekillerle topluca yapılmıştır. Duanın topluca yapılması olduğuna göre yemekten sonra da yapılması haydi haydi, bir kere akıl mantık idrak ediyor ki bir mahzur değildir.
Şurada Kur’an-ı Kerim’i okuyoruz, beraberce duasını yapıyoruz. Bunun gibi yemek yedikten sonra da beraberce duasının yapılması bid’at olmaz. Millet bid’atı adam akıllı karıştırmaya başladı; o bid’attır, bu bid’attır, o bid’attır bu bid’attır. Mesleği her şeye bid’at diye isnat etmek olan bir sınıf türedi diyeceğim adeta. O bid’at, bu bid’at diyorlar ama dini bilgileri tam değil.
Peygamber
SAS Efendimiz yemeğin arkasından dua etti, yemeğin arkasından dua etmek
sünnettir. Kalabalık bir grup içinde dua edildiği zaman da, birisi dua
eder, ötekiler âmin derler. Bunu namazda bile yapıyoruz. Fatiha’yı
okuyoruz, içinde dua var:
اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمــُسْـتَقيِمَ . صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ . غَيْرِ
المْــَغْضوُبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالـِّينَ (الفاتحة:٥-٧)
(İhdina’s-sırâta’l-müstakîm) “Yâ Rabbi, bizi sırât-ı müstakîme, doğru yola sevk et, yönelt! (Sırâta’llezîne en’amte aleyhim) Bizi sevdiğin, kendilerine ikramda, ihsanda, in’amda bulunduğun iyi kullarının yoluna sok! Onların yolunda yürüt! (Gayri’l-mağdùbi aleyhim ve le’d-dàllîn) Kendisine gazap ettiğin kavimlerin veya sapıtmış, şaşırmış olan kavimlerin yoluna aman bizi kaydırma!” deyince imam, hepimiz “Âmin…” diyoruz. Namazda bile var bu.
Onun için bu gibi şeyleri çok ihtiyatlı karşılasın kardeşlerimiz, olur olmaz her şeye inanmasınlar. Bid’at; dinde aslı esası olmayan, dini rayından çıkartacak, dinin öğretilerini bozacak olan şeylerdir. Bozmayacak olan şeylere bid’at demezler.
Yemekte Peygamber Efendimiz böyle dua etti, toplu yemek duası bid’at değildir.