“Sakalsız insanın verdiği fetvâ geçerli değildir, ancak kendi amel edebilir.” deniliyor. Bu söz hadis midir, hadis ise sahih midir?


“—Sakalsız insanın verdiği fetvâ geçerli değildir.” sözünün hadis olduğunu sanmıyorum. Çünkü Peygamber Efendimiz’in zamanın sakalını tıraş eden hiç yok gibiydi. O zaman sakal tıraş edildiğini ben bilmiyorum. Belki acemler, gayr-i müslimler filan tıraş oluyorlardı. Herhalde müslümanlar için öyle bir şey bahis konusu değildir. 

Alim bir kimse ise, Türkiye’nin çeşitli meşakkatleri, sıkıntıları içinde söylediği söz fetvâ olabilir. Memuriyet hayatı, üniversite hayatı gibi çeşitli durumlar olabiliyor. Onun için sakalı olmayanın fetvâsı kabul olmaz gibi bir söz de tam geçerli olmuyor.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN