Rüyaların bize bir anlamı var mıdır?


Evet, rüyalar önemlidir. Rüyaların sàlih olanları vardır, rahmânî olanları vardır, nefsânî olanları vardır, şeytânî olanları vardır. Cinsleri vardır. İnsan akşam aç yatarsa, geceleyin rüyasında tavuk, kızartma, kebap görür. Bu nefsânî bir şeydir. Çünkü karnı acıkmıştır, rüya o tarzda olur.

Şeytânî rüyalar vardır. Peygamber Efendimiz’e birisi gelmiş, diyor ki:

“—Yâ Rasûlallah! Rüyamda kafam kesilmiş; kendimi, kafamı elime almış, koşuyorken gördüm.”

Peygamber Efendimiz;

“—Bu şeytânî bir rüyadır, böyle şeylere itibar etmeyiniz. Kafan kesildiyse, onu nasıl gördün? Saçmadır bu.” diyor.

Bir de rahmânî rüyalar vardır, doğrudan doğruya bir gerçeği ifade eden rüyalar vardır. Rahmânî rüyalar; güzel haller, güzel şeyler, nasihatler ifade eden rüyalardır.

Bir de ilerideki geleceği anlatan rüyalar vardır. Meselâ, Yusuf AS’ın rüyası tahakkuk etti. Yusuf AS zindanda, arkadaşlarının kendisine anlattığı rüyaları yorumladı; onlar bilahare tahakkuk etti. Bir gerçeği Allah’ın insanın kalbine rüyasında doğdurduğu ve rüyada gösterdiği olaylar vardır.

 

Ben kendim dahi gördüm. Belki sizler de görmüşsünüzdür. İnsan ileride olacak olayla ilgili bir rüya görebiliyor, o olay sonradan öyle çıkıyor. Yani gördüğü şey çıkıyor. “Tamam, ben bunu görmüştüm” diyorsunuz. Bazı rüyaların çıktığına şahit olmuşsunuzdur. Az önce Hz. Âişe Validemizin üç tane kamerin odasına geldiğine dair rüyasını söylemiştim.

Rüyanın gerçek olduğuna dair Kur’ân-ı Kerim’den, hadis-i şeriflerden kesin deliller vardır. Rüya bir önemli olaydır. Ama rüyayı değerlendirebilmek kolay değildir. Rüyanın yorumunu yapmak kolay değildir. Bazen bir gerçeği aksettirir; bazen bir insanın nefsânî, şehvânî, şeytânî tarafını aksettirir. Onları birbirinden ayırt etmesini bilen insan lazım.

 

Osmanlılar’ın alimlerinden birisi, ismini söylemeyelim, gıybet gibi olmasın; bir rüya görmüş; “Şu zamanda öleceğim!” diye yorumlamış. Kabir taşını yaptırmış, mezarını hazırlamış, vefat tarihini de yazmış. Halbuki gaybı Allah bilir.

O zamanın büyük bir şeyhi varmış:

“—Rüyayı yanlış yorumlamış, o rüyanın yorumu öyle değildir.” diyor.

Hakikaten de o şahıs o tarihte ölmüyor. Demek ki rüyayı doğru yorumlamak da bir ustalık işidir. Bu da bir şeyh ama anlayamamış, ötekisinin dediği çıkmış.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN