Namaz kılarken duvar kâğıdındaki resimlerin sakıncası veya namazın resimli yerde kılınması meselesini soruyor.


Resimler eğer bitki resmiyse mesela şu duvarda yaprak resimleri var; bitki resminin bir sakıncası yoktur. Fakat eğer canlı hayvan resmiyse mesela geyik, kuş, aslan, kaplan vesaire bunlar mahzurludur.

Bir keresinde Peygamber Efendimiz SAS evine geldiği zaman kapıya hayvan desenli bir perde asıldığını gördü, onu kaldırttı. “Resim olan eve melek girmez.” diye tavsiyesi vardır. O resimden kasıt işte böyle hayvan resmidir.

“—Acaba Peygamber Efendimiz neden bunu yasakladı.” diye sorulursa; insanoğlu dünyanın muhtelif yerlerinde çeşitli şekillerde yaptıkları resimlere, heykellere taptıkları için İslâm bu tapınmanın önünü kesmek maksadıyla uygun görmemiştir. Hele heykel kesinlikle engellenmiştir.

Peygamber Efendimiz SAS buyuruyor ki:

“—Bir insan bir resim, bir heykel yapmışsa Allah ahirette ona diyecek ki: ‘Resmini yaptın hadi bakalım şimdi canını da ver.’ Onun resmin yapmışsın canını da verebilecek misin diye azarlayacak ve cezalandıracak.”

Onun için tapınmaya vesile olmasın diye insan resmi, hayvan resmi, heykeli yapmak İslâm’da uygun görülmemiştir. Ama bitki resimlerinin mahzuru olmadığından çinilerde, eskiden beri kitaplarda, kitapların üstünde, perdelerde bitki resimleri yapılmıştır. Ortalarında gül deseni var, yapraklar var. Çiniler çok güzel çiçek resimleriyle süslüdür. Bunların mahzuru yoktur.

Prof. Dr. Mahmud Es’ad COŞAN